Levertijd 1 à 2 werkdagen | Verzendkosten € 3,50 - € 4,95 (NL) | Gratis verzenden vanaf € 45 (NL)

Home » Over » Blog » Schoonmaken 2.0 met Ecopods: natuurlijke ingrediënten in hoge concentratie - interview met oprichter Raf Schoonbaert

Schoonmaken 2.0 met Ecopods: natuurlijke ingrediënten in hoge concentratie - interview met oprichter Raf Schoonbaert

Gepubliceerd op 20 december 2021 om 14:56

Na elf jaar ervaring in de Vlaamse schoonmaaksector zag hij drie jaar geleden een mooie kans om deze te verduurzamen. Raf Schoonbaert, oprichter en eigenaar van het merk Ecopods liet er geen gras over groeien. Terwijl hij met zijn ideeën de professionele schoonmaakindustrie probeerde te bewerken, ontdekte hij langs de zijlijn een voor hem nieuwe doelgroep: de ecologisch bewuste consument. Ecopods is sinds enige tijd verkrijgbaar bij NoPlasticPlease.nl en we waren benieuwd naar de achtergrond van het merk. Zo kwam het tot een videocall met Raf waarin hij enthousiast vertelde over de weg die hij met Ecopods bewandelt.

 

Na een carrièrestart bij een in Vlaanderen zogeheten ‘dienstencheque-bedrijf’*, een onderneming die huishoudelijke hulp aanbiedt aan particulieren, kwam Raf Schoonbaert terecht in de industriële schoonmaak. Daar werd hij zich er goed van bewust welke producten en materialen er allemaal in deze sector om gingen. Hij ontmoette z’n huidige collega en financieel adviseur en samen vroegen zij zich af: kunnen we iets vernieuwends ontwikkelen? Raf: “We waren op zoek naar producten waar huishoudhulpen veilig en gemakkelijk mee konden werken en die goede resultaten gaven. In eerste instantie kwamen we terecht bij een traditioneel schoonmaakmiddel, maar vanwege de hoge concurrentie ging het vermarkten ervan moeizaam. We leerden in die tijd dat er een stijgende vraag was naar ecologische schoonmaakmiddelen en zo kwamen we in contact met een lab in Italië waar ze bezig waren met de ontwikkeling van een concentraat in capsules.”

“We ontdekten een groep waar we niet eerder iets mee hadden gedaan: de ecologisch bewuste consument”

 

Van professionele schoonmaak naar particulieren

Die hoge concentratie van natuurlijke ingrediënten zou hét kenmerk van het productgamma van Ecopods worden. In plaats van vele plastic flessen te produceren, die grotendeels gevuld zijn met water, maakte Ecopods kleine capsules die de gebruiker in herbruikbare aluminium flessen zelf aanlengt met water uit de kraan. Hierdoor is Ecopods vele malen efficiënter en dus duurzamer in transport en opslag.  Raf: “Het was anders dan mensen gewend waren, maar we merkten dat het meteen aansloeg bij de professionele huishoudhulpen en hun klanten. En niet alleen bij hen, maar ook bij een groep waar we tot dan toe niets mee hadden gedaan: de ecologisch bewuste consument. We hadden daar nog geen ervaring mee. Maar de kleine ecologische winkeltjes in Vlaanderen pikten het gauw op. Daarnaast startten we een eigen consumentenwebshop en zo nam het een vlucht.”

 

De supermarkten in

De echt grote massa heeft Ecopods echter nog niet bereikt. Raf verklaart: “De producten hebben nog veel uitleg nodig. In een webshop als NoPlasticPlease.nl lukt dat, want je hebt ruimte voor tekst. In kleine winkels gaat dat ook, want er is persoonlijke aandacht. Maar in een supermarkt moet je alles communiceren via displays en verpakkingen. Dat is nu de uitdaging waar wij mee zitten. De mensen lopen er aan voorbij. De verpakking is klein, terwijl er voor drie à vier flessen inhoud in zit. Daardoor is deze logischerwijs ook duurder. Vaak grijpen mensen daardoor naar die ene fles van maar twee euro van een ander merk. Onze vloerreiniger is het meest laagdrempelige en simpele product. Hiermee proberen we dan toch onze entree in de supermarkten te maken.”

“Wij willen bewijzen dat ecologisch niet automatisch een mindere werkingskracht betekent”

 

Kwaliteit voorop

Op de vraag of Raf door het Ecopods avontuur zelf ook duurzamer is gaan leven, antwoordt hij lachend: “Ik ga niet zeggen dat ik een groene jongen ben geworden, maar zeker wel een beetje. Ik maak uiteraard schoon met Ecopods en door mijn werk ben ik in aanraking gekomen met veel ecologische producten die ik zelf ook wel probeer. Denk daarbij aan de klassiekers, zoals de bamboe tandenborstels, rietjes en shampoo bars. Wat ik heel goed vind is dat er de laatste jaren steeds meer oplossingen zijn gekomen die niet meer inboeten op kwaliteit en die ook geen aanpassingen van je gedrag vragen. Bij Ecopods vinden we dat ook heel erg belangrijk: kwaliteit, comfort en veiligheid staan voorop, en daarbij proberen we dat zo ecologisch mogelijk te doen. In die volgorde. Een deel van de mensen associeert ecologisch nog altijd met een mindere werkingskracht en daarvan willen we het tegendeel bewijzen. We blijven evolueren.”

 

Bekijk hier het assortiment van Ecopods schoonmaakmiddelen

 

Foto: Raf Schoonbaert (Instagram @ecopods.be)

 

*) Wat is een dienstencheque-bedrijf

In Nederland kennen we de term ‘dienstencheque-bedrijf’ niet, maar in België bestaat het systeem van dienstencheques sinds 2004. Een dienstencheque is een waardebon waarmee particulieren op een belastingvriendelijke manier huishoudelijke diensten kunnen kopen. Het systeem heeft een dubbel doel: minder geschoolden uit de werkloosheid halen en het terugdringen van het zwartwerk.

 

 

Kleurcodes van schoonmaakmiddelen

De kleuren in het productgamma van Ecopods zijn niet toevallig gekozen! In de professionele schoonmaaksector is blauw de algemene deler, groen staat voor de vloer, geel voor desinfectie en rood voor sanitair. Omdat in Vlaanderen veel mensen in de schoonmaaksector werken die de taal niet volledig machtig zijn, heeft Ecopods bij de start bewust gekozen voor deze internationale visuele herkenning. Ook maakte het de producten compatibel met materialen van andere merken.

 

Tekst: Carina


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.