Ruim een jaar geleden zochten we voor het eerst contact met Ernst-Jan. Zowel zijn tassenmerk als onze webshop waren sponsor van de Plastic Soup Foundation. Sindsdien vind je zijn shoppers in onze online winkel. Voor het verhaal achter NoMorePlastic belden we Ernst-Jan op.
Productie op maat
Wanneer je een nieuw product wilt ontwikkelen is een van de grootste uitdagingen het vinden van een betrouwbare producent die begrijpt wat jij wilt. Ernst-Jan vond deze in het verre India. Hij vertelt: ‘Dat mijn tassen in India worden gemaakt vind ik verre van ideaal, ik wil dat ze in Nederland worden gemaakt. Maar partijen in Nederland gaven aan dat ik er minimaal vijfduizend of tienduizend af moest nemen. Dat snap ik, maar als mijn tas een slecht idee zou blijken, dan zou ik er misschien wel 4999 over houden en dat is niet duurzaam. Bovendien was het in Nederland niet mogelijk om volledig mijn eigen tas te maken: met een rits, een binnenvoering, eigen labels. Daar liep ik op vast.'
"Van alle soorten tassen is de shopper doorgaans een lelijk ding"
Foto van NoMorePlastic
Via een relatie van mijn toenmalige werkgever Talpa ben ik in India terechtgekomen. Hier vond ik een producent die stevige tassen kon maken die jaren meegaan. Ook gebruikte hij gerecycled materiaal en bood hij goede arbeidsomstandigheden, wat ik heel belangrijk vond. Het bedrijf won al verschillende awards, onder andere van de Material Recycling Association of India.’
Shopper designs
De tassen van NoMorePlastic worden gemaakt van gerecycled bedlinnen en tafellakens. Ze hebben allemaal hetzelfde model: dat van een grote shopper. Ernst-Jan: ‘Van alle soorten tassen is de shopper doorgaans een lelijk ding, een ondergeschoven kindje. Dat bracht mij op het idee om mij daar op te focussen. Het eerste ontwerp was die van mijn vakantieschets: de ‘plastic-soep-is-vies-tas’, dat is echt de signature tas. Verder bedacht ik mij: waar willen mensen graag mee lopen, waar zijn ze trots op? Op hun stad! Zo zijn de Amsterdam-tas, de Haarlem-tas en nu ook de Leiden-tas geboren.’
"Het gros van Nederland is nog niet met duurzaamheid bezig en wil gewoon een toffe tas"
‘In het jaar daarop heb ik onze achterban op social media laten kiezen uit een hele reeks designs. Daar zijn weer hele andere tassen uit gekomen: zebra, flamingo, paisley… van alles door elkaar. Maar dit jaar wilde ik het anders doen. Ik wilde graag een duidelijke lijn in de collectie. En dat is gelukt, we hebben nu een herkenbare serie in pastelkleuren en wat fellere kleuren met dezelfde patronen. Met zo’n collectie spreek ik een wat breder publiek aan. Zo’n 90% van Nederland is nog helemaal niet bezig met duurzaamheid, dus die bereik ik niet met mijn plastic-soep-is-vies-tas. Het gros wil vooral ‘gewoon een toffe tas’, waarbij het dan mooi meegenomen is dat deze van gerecycled materiaal is gemaakt en een goed doel steunt. In die volgorde.’
Great Bubble Barrier
Het goede doel was drie jaar lang de Plastic Soup Foundation, maar sinds kort steunt NoMorePlastic een andere stichting. Ernst-Jan legt uit: ‘De Plastic Soup Foundation zit vooral op de voorlichting, bewustwording en lobby. Ze doen fantastisch werk en ik heb ze drie jaar lang met veel plezier gesteund. Maar nu wilde ik het concreter maken voor mijn klanten wat er met hun bijdrage gebeurt en heb ik gekozen voor de Great Bubble Barrier. Over de gehele breedte van een rivier maakt deze club een luchtbellenscherm waarmee afval wordt tegengehouden. Dit wordt vervolgens uit het water gevist voordat het de open zee in gaat. Ik wil er graag een in Haarlem hebben, maar ook in Mumbai, waar mijn tassen worden gemaakt.’
Marge plastic tas
Dat de supermarkten nog steeds plastic tassen verkopen, kan Ernst-Jan maar moeilijk verkroppen. Hij zegt: ‘ik wil het liefste dat zij stoppen met de verkoop van plastic tassen. Maar zij hebben een vreselijk foute prikkel die dat voorkomt: ze vragen er 35 cent voor, terwijl een tas hen 5 cent kost. Van alle producten in de supermarkt maken zij hier dus de meeste marge op! Je kunt de supermarkten er op aanspreken, maar als wij als consument nou nooit meer een plastic tas kopen, omdat we zelf een tas bij ons hebben, dan gaan ze er vanzelf een keer mee stoppen. Hiervoor hoop ik mensen te motiveren.’ Dat Ernst-Jan de lat hoog legt, mag duidelijk zijn. Hij besluit lachend: ‘Als de Great Bubble Barrier, de Plastic Soup Foundation en de Ocean Cleanup worden opgeheven, dán hebben we echt ons best gedaan.’